Wat is hielpijn?

Hielpijn is de meest voorkomende voetaandoening in Nederland. Het betreft een verzamelnaam voor alle klachten die aan het hielbeen kunnen bestaan. Pijn aan de hiel kan zich voordoen op verschillende plaatsen aan het hielbeen. Als u een stap zet, staat u er waarschijnlijk niet bij stil dat er tientallen botjes, spieren, zenuwen en andere lichaamsonderdelen moeten samenwerken om te voorkomen dat u valt, om te blijven staan of bijvoorbeeld dat u last krijgt van hielpijn. Overbelasting in welke vorm dan ook zorgt vaak voor deze pijn. Oorzaken voor hielpijn zijn bijvoorbeeld:
peesplaatirritatie onder de voet
vetkamerschade
beklemde zenuw
hielspoor
achillespeesirritatie

Het hielbeen staat in contact met het sprongbeen, welke samen met het scheen- en kuitbeen het enkelgewricht vormen. Hierdoor zorgen klachten van de hiel vaak ook voor problemen in de complete bewegingsketen.

Wat zijn de symptomen?

Mensen met hielpijn hebben vaak:
pijn rond de onderzijde of achterzijde van de hiel tot in de holte van de voet
pijn is meestal heeft hevigst in de ochtend of na rust
pijn kan verdwijnen gedurende de dag, maar bij langer belasten kan deze weer toenemen
pijn bij lang stil staan
de voet voelt over het algemeen stijver
de hiel kan rood en gezwollen zijn

Wat is de oorzaak voor hielpijn?

trauma, door een trauma kan er een acute overbelasting op het weefsel van de hiel ontstaan; denk hierbij aan bijvoorbeeld de aanhechting van de achillespees of de peesplaat onder de voet
overbelasting, door langdurige de voet/hiel te belasten kunnen peesaanhechtingen, maar ook het botvlies en bij kinderen de groeischijven geïrriteerd raken
snelle gewichtstoename, hierdoor ontstaat meer druk op het lichaam en de voet, waardoor de spieren en pezen van de voet harder moeten werken
belasting toename, door ineens intensief te gaan sporten, meer staand/lopend te werken ontstaat er een toename van belasting op de voet, waardoor ook hielpijnklachten kunnen ontstaan

Risicogroepen.

In principe kan iedereen klachten van hielpijn krijgen. Echter zijn er een aantal groepen met meer risico. Dit zijn:
 kinderen, veelal ontstaan er problemen rondom de groeischijven aan het hielbeen; deze klachten zijn vaak leeftijds- en sport gerelateerd
 sporters, de voeten worden zwaarder belast dan bij niet sporters, waardoor ook de kans op blessures toeneemt
 obesitas, mensen met overgewicht hebben een zwaardere belasting op de voet waardoor ook hielpijn eerder kan ontstaan
 mensen met een staand beroep, door langdurig hoge belasting van de voet en de hiel kan hielpijn sneller ontstaan
 ouderen, door het ouder worden neemt het onderhuidse vet af waardoor meer druk onder de hiel kan ontstaan

Behandeling bij hielpijn.

rekkingsoefeningen
dryneedling
taping
schoenadviezen
podotherapeutische zolen
shockwave
belastbaarheidsadviezen
bij overgewicht afvallen

Elke 2de maandagavond van de maand is er het hielpijnspreekuur in samenwerking met podotherapie Mouchart en echografist Dick Derksen. Dit spreekuur vindt plaats in de Praktijk Velp Zuid.

hielspoor
Een hielspoor is een verkalking onder het hielbeen.

Langdurige overbelasting van de peesplaat onder de voet, een afwijkend looppatroon of een verkorte achillespees of peesplaat onder de voet.

Loodrechte druk op het punt onder de voet, geeft vaak een scherpe pijn.

Advies over de stand van de voeten, oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan en shockwave kunnen zorgen voor pijnvermindering.