Enkel.

De ene voet voor de andere zetten. Het lijkt zo simpel. Echter bij een enkelblessure komt u erachter dat het zo simpel niet altijd is. De enkel is de verbinding tussen het onderbeen en de voet. Het onderbeen zit als een soort vork om de voet heen. De botten zijn met elkaar verbonden via de enkelbanden. Daarbij zorgen de spieren voor nog meer stevigheid. Bij een enkelblessure is een van de bovenstaande onderdelen niet meer intact. Dit kan pijn en een veranderd bewegingspatroon als gevolg hebben.

enkelverstuiking
Enkelverstuikingen komen veelvuldig voor. In de meeste gevallen zwikt de voet naar binnen om, waarbij structuren aan de buitenzijde van de enkel extreme rek ondergaan. Daarbij komt er compressie aan de binnenkant van de enkel. Dit kan pijnlijk zijn en langdurig bestaan. Met name sporters die veel moeten springen, draaien of een contactsport beoefenen, lopen een verhoogd risico.

Enerzijds externe factoren, zoals oneffenheden in de ondergrond, contact met een tegenstander, een verkeerde landing na een sprong. Anderzijds interne factoren zoals een verminderde enkelstabiliteit, een eerdere verstuiking, vermoeidheid. Chronische enkelklachten kunnen ontstaan door een disbalans van de spieren rondom de enkel, waardoor veelvuldige bewegen hebben plaatsgevonden.

Afhankelijk van ernst van de verstuiking zal de enkel gezwollen en/of blauw zijn. Direct na de verstuiking kan er pijn in rust ervaren worden. Dit kan enkele dagen duren. Ook is lopen vaak de eerste dagen moeizaam en/of pijnlijk.

In de acute fase kan de fysiotherapeut beoordelen of er een foto gemaakt moet worden om ernstig letsel uit te sluiten. Verder kan de fysiotherapeut een bijdrage leveren aan het bevorderen van het herstel, d.m.v. adviezen, oefeningen en tapen.

impingement
Er is een inklemming tussen het sprongbeen en het scheenbeen. Dit wordt vaak een voetbalenkel genoemd. Vooral bij mensen met chronische enkelinstabiliteit wordt deze klacht veel gezien.

Een botuitsteeksel of een uitstekend gewrichtskapsel.

Pijn rondom de enkel, bewegingsbeperking, zwelling en slotklachten.

Mobilisaties en het verbeteren van de spierkracht, uithoudingsvermogen en balans rondom de enkel/knie/heup. Bij dit soort klachten wordt er vaak samengewerkt met een orthopeed en podotherapeut. Bij geen verbetering na 3 maanden kan een operatie uitkomst bieden.

Fysiotherapeut, Sportrevalidatie, Blessurebegeleiding