Etalagebenen.

Krampende pijn in de benen? Na een bepaalde afstand moeten ‘claudicanten’ stoppen met lopen vanwege pijn in de benen. Deze pijn wordt veroorzaakt door een zuurstoftekort in de spieren. Door enige tijd te wachten zakt de pijn en kunt u weer verder lopen, waarna weer klachten optreden. Veel mensen verbloemen de klachten door net te doen alsof ze naar etalages kijken, vandaar de term ‘etalagebenen’. Etalagebenen wordt veroorzaakt door slagaderverkalking. Slagaderverkalking komt voor naarmate u ouder wordt. Roken en een ongezonde leefstijl zijn factoren die het proces versnellen. Door veel te bewegen en gezond te leven kunt u een positieve invloed uitoefenen op de klachten.

De behandeling is vooral gericht op looptherapie. Door middel van looptraining op een loopband probeert u zo lang mogelijk te blijven lopen tot dat u niet meer verder kunt. Op deze manier kan de pijnvrije loopafstand vergroot worden. Daarnaast verbetert ook het uithoudingsvermogen en looppatroon. Onze fysiotherapeut is aangesloten bij het ClaudicatioNet.

Rien Arts