Longen.

Mensen met een longaandoening kunnen bij ons deelnemen aan een longreactivatie programma in groepsverband. Dit is een groepsprogramma in samenwerking met de huisarts of longarts. Daarnaast kunt u ook bij ons terecht voor individuele behandelingen. De uitdaging blijft het vinden van wat iemand wel kan.

Voorbeelden van oorzaken voor longproblematiek:
astma
 lobectomie
 longembolie
 longkanker
 longinfectie
 longaanval
 bronchiectasie
 micobacterien
 sarcoidose
 verdrukking door inzakking wervels

Astma en COPD.

Vroeger spraken we van CARA, tegenwoordig spreken we van COPD (bronchitis en emfyseem) en astma. Patiënten met astma en COPD hebben meer kans op het krijgen van een beperkte lichamelijke conditie en minder weerstand tegen infecties. Door benauwdheid bij inspanning, infecties of aanvallen van benauwdheid kosten dagelijkse activiteiten soms erg veel moeite en nemen sociale contacten af.

Twijfel wat wel of juist niet verstandig is maakt onzeker of zelfs angstig. Hierdoor komen mensen soms in verkeerde leefpatronen terecht: uit angst voor benauwdheid steeds minder doen of toch door blijven gaan als het eigenlijk niet meer kan.

Sinds een jaar geven wij als onderdeel van de longreactivatie ook therapie in het water, ook wel hydrotherapie (zie kopje hydrotherapie)

Manon Holtman

Fysiotherapeut, Sportrevalidatie, Blessurebegeleiding