Spieren.

Klachten in de spieren kunnen pijn veroorzaken. Er kan een scheurtje in de spier ontstaan door bijvoorbeeld een verkeerde beweging. Ook kan er sprake zijn van een lokale spierverharding, ook wel triggerpoints genoemd.
zweepslag
Een zweepslag is de benaming voor een scheuring in de kuitspier. Een zweepslag vindt meestal plaats ter hoogte van de overgang van de achillespees in de kuitspier.

Oorzaak is veelal een explosieve beweging zoals een sprong of het aanzetten van een sprint. Ook kan een zweepslag spontaan ontstaan, voornamelijk bij de oudere mens.

Bij het oplopen van een zweepslag wordt veelal een hevige pijnscheut gevoeld in de kuit. Daarna kan er pijn in rust zijn. Lopen gaat moeizaam en vaak alleen op de tenen omdat de kuitspier op rek komt bij het neerzetten van de hak op de grond. Na enkele dagen kan er een blauwverkleuring ontstaan. Ook kan de kuit strak aanvoelen door spanning van de kuitspier of zwelling.

Het is belangrijk dat een spierscheuring zonder al teveel littekenweefsel hersteld. Het is daarom raadzaam om snel na het oplopen van een spierscheuring te starten met de eerste oefeningen. De sportfysiotherapeut kan u hierbij helpen.

hamstring
Hamstringklachten kunnen acuut ontstaan bijvoorbeeld bij een scheuring van spiervezels. Ook kunnen hamstringklachten langzaamaan ontstaan.

De oorzaak van een spierscheuring is veelal een explosieve beweging zoals een sprong, aanzetten of afremmen na een sprint. Bij meer chronische hamstringklachten kunnen verschillende oorzaken een rol spelen, zoals verminderde spierlengte, spierkracht, rompstabiliteit en mobiliteit van de rug.

Pijn aan de achterzijde van het bovenbeen. In de eerste dagen na het oplopen van een spierscheuring kan de pijn ook in rust aanwezig zijn, later vooral tijdens bewegen of op rek brengen van de spier.

Allereerst zal de oorzaak van de hamstringklachten achterhaald moeten worden. Afhankelijk van de oorzaak zijn er verschillende behandelmogelijkheden. Wanneer er rugproblemen ten grondslag liggen aan de klachten is er de mogelijkheid de sportfysiotherapeutische behandeling te combineren met manuele therapie bij een van onze manueeltherapeuten.
triggerpoints
Triggerpoints of spierknopen zijn verhardingen in de spier die niet meer ontspannen.

Bewegingsbeperking, stijfheid, krachtsverlies, pijnklachten.

Triggerpoints kunnen verschillende oorzaken hebben. Vaak is er sprake van overbelasting, een verkeerde beweging of is de oorzaak houdingsgerelateerd.

Vaak worden er rekoefeningen doorgenomen waar u thuis mee aan de slag kunt. Daarnaast kan massage of dry needling zorgen voor ontspanning van de spier.

Eigenaar, Leidinggevende (algemeen/inhoud), Manueel therapeut

Lisette Oosterink

Fysiotherapeut, Master oncologische fysiotherapie

Sjoerd Tjoonk