behandelingen

Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese. Waarmee kunnen wij u behandelen?

Uw 1e afspraak direct online plannen.

Mocht u in de online agenda geen plekje vinden of wilt u binnen 24 uur een afspraak, bel ons dan.
klachten

Wat is uw klacht?

Nek

nekhernia • artrose • instabiliteit • blokkade

Rug

hernia • instabiliteit • blokkade • piriformissyndroom • SI klachten • stenose

Schouder

slijmbeursontsteking • peesirritatie • instabiliteit • frozen shoulder • artrose

Spier

zweepslag • hamstring • triggerpoints

Hand

fracturen • peesletsel • peesontsteking • gewrichtsletsel • zenuwletsel

Bekken/heup

zwangerschap • bevalling • ADL • traumatische bekkeninstabiliteit • artrose • impingement • labrumscheur • corpus liberum • slijmbeursontsteking

Enkel

verstuiking • stabiliteit • vermoeidheid • fracturen • revalidatie

Knie

knieschijf • kraakbeen • meniscus • knieschool

hyperventilatie • duizeligheid • spanningsklachten • burn-out • slaapprobleem

Blessure

sportblessure

Long

astma • COPD

Overig

revalidatie • fracturen • blessures
informatie

Welke informatie zoekt u?

actualiteiten

vacatures

Afspraak + Contact

Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese. Waar wilt u afspreken?

klachten

vacatures

afspraak + Contact
Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese.

Welke behandel locatie wilt u?

Maak online afspraak

Schouder.

Heeft u last van schouderklachten en kunt u de schouder moeilijk bewegen door de pijn? Schouderklachten kunnen pijnlijk en langdurig zijn. Ook kunnen de klachten gepaard gaan met nekpijn of hoofdpijn. De klacht kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een verkeerde houding, verkeerde beweging, een ongeluk of overbelasting. Vaak is het een combinatie van factoren die de pijn in stand houdt. Wij helpen u graag verder de oorzaak van de klacht aan te pakken.
slijmbeursontsteking
Tussen het dak van de schouder en de kop van de bovenarm is een kleine ruimte. Hier bevindt zich de slijmbeurs die geïrriteerd kan zijn door een verkeerd bewegingspatroon.

Overbelasting is meestal de oorzaak van een slijmbeursontsteking.

Een slijmbeursonsteking kan hevige pijnklachten veroorzaken. Die pijn kan al in rust aanwezig zijn en verergeren bij bewegen van de arm. Met name heffen van de arm is pijnlijk.

In eerste instantie is rust essentieel. Later kan fysiotherapie helpen de klachten verder te verminderen.

peesirritatie
Kop en kom worden bij elkaar gehouden door sterke banden en vijf pezen. Door een verkeerd bewegingspatroon kunnen pezen geïrriteerd raken of zelfs deels of geheel scheuren.

Een acute blessure kan de oorzaak zijn van een peesbeschadiging. Bijvoorbeeld bij een val op schouder of het uit de kom gaan van de schouder. Sporten waarbij dit gezien wordt zijn judo, wielrenner, werpsporten. Pezen kunnen ook beschadigen door overbelasting of doordat de ruimte waar de pees doorheen loopt te klein is. Op oudere leeftijd kunnen peesblessures spontaan optreden. Dit behoeft echt niet altijd klachten te geven. Voor het herstel van peesweefsel is een goede gezondheid nodig. Dit houdt in goed slapen, niet roken, gezonde voeding en veel beweging.

In de eerste dagen na het oplopen van de irritatie of peesscheuring is er vaak pijn ook in rust. Na een aantal dagen is er met name pijn tijdens bepaalde bewegingen van de arm. Ook kan de kracht in de arm verminderd zijn.

Peesirritatie kan verholpen worden door fysiotherapie. Is er sprake van een peesscheuring, kan optimale training de taak van de gescheurde pees overnemen. Ook zijn er operatieve mogelijkheden, afhankelijk van de leeftijd.

instabiliteit
Het schoudergewricht bestaat uit een grote kop en een kleine kom. Het gewricht wordt gestabiliseerd door kapselbanden, maar met name door vijf spieren die ook wel de cuff worden genoemd. Stabiliteit van een gewricht wordt gewaarborgd door verschillende factoren. Enerzijds zijn dit het kapsel en de banden van het gewricht, anderzijds spieren en zenuwen die de spieren aansturen. Wanneer er sprake is van instabiliteit is de werking van een of meerdere van bovenstaande factoren verstoord.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor instabiliteit van de schouder. Een beschadiging, bijvoorbeeld na een val, kan instabiliteit geven. Ook kan het veelvuldig oprekken van kapsel en banden, bijvoorbeeld bij werpsporters, in de schouder leiden tot instabiliteit.

Instabiliteit kan pijnklachten geven, zeker wanneer de kop van de arm teveel kan bewegen t.o.v. de kom. Verder kan er een instabiel gevoel ontstaan, oftewel het gevoel niet de volledige controle te hebben over alle bewegingen. Bij ernstige instabiliteit kan de schouder zelfs luxeren (uit de kom gaan) of de neiging hebben tot luxatie.

Er zijn goede behandelmogelijkheden voor instabiliteit. in eerste instantie kunnen spieren en pezen rondom de schouder getraind worden. Wanneer dit onvoldoende uitkomst biedt zijn er operatieve mogelijkheden. Dit gaat vaak om langere trainingstrajecten.

frozen shoulder
Rondom de schouder bevindt zich het gewrichtskapsel. Dit kapsel kan gaan verkleven. We kunnen drie fasen onderscheiden. Fase een; ontstekingsfase. Pijn staat op de voorgrond. Fase twee; vriezende fase. De schouder wordt stijf, bewegingsmogelijkheid wordt beperkt en de pijn komt op de achtergrond. Fase drie; ontdooiende fase. Bewegingsmogelijkheid neemt toe. Dit geheel duurt ongeveer 1,5 jaar.

De daadwerkelijke oorzaak is onbekend. Wel zijn er factoren die het ontstaan van een frozen shoulder verhogen zoals langdurige rust van de schouder en overbelasting. Een frozen shoulder komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Voornamelijk vrouwen boven de 40 jaar bij de niet dominante zijde. Een verhoogd risico hebben mensen met DM en schildklierafwijkingen.

Pijn, stijfheid en een beperkte bewegingsmogelijkheid.

Onze fysiotherapeuten kijken in welke fase u zich bevindt. Afhankelijk van de fase wordt gekeken naar behandelmogelijkheden bestaande uit voorlichting, mobilisaties en oefentherapie. Een injectie met corticosteroïden kan in de eerste fase de pijn verminderen. Dit gaat in overleg met de huisarts.

artrose
Slijtage van het schoudergewricht. Dit betekend dat het kraakbeen aangetast is waardoor er een bewegingsstoornis ontstaat in het gewricht van de schouder.

Pijn en stijfheid van de schouder waardoor de beweeglijkheid afneemt.

Door manuele mobilisatietechnieken wordt de beweeglijkheid verbeterd. De artrose wordt niet minder, maar de klachten nemen door het beter bewegen van de schouder af. Advies, houding en oefentherapie spelen hierin een essentiële rol.

Elke vrijdag multidisciplinair schouderspreekuur met Bergman Clinics Arnhem.

In samenwerking met Bergman Clinics Arnhem en Dick Derksen, ook van Bergman Clinics, zijn wij in mei 2018 gestart met het multidisciplinair schouderspreekuur. Dankzij het succes zijn we van één ochtend overgegaan naar een hele dag. Waarom? Omdat wij de tijd nemen, 40 minuten, voor uw klacht.

Een effectieve behandeling begint met goede diagnostiek. Wij gaan uit van een one-stop shop, dit betekent dat er na onderzoek ook een behandeling gestart kan worden, bijvoorbeeld met echo geleide injecties, NACD (aanprikken onder echo van kalk in de schouder) en fysiotherapeutisch advies.

Het schouderspreekuur is elke vrijdag van 08.00 tot 16.00 [op afspraak] bij Bergman Clinics, locatie Meester E.N. van Kleffenstraat 14 Arnhem. Maak uw afspraak via 088.9000500 of per mail (een verwijzing van uw huisarts is nodig).

Afspraak mogelijk binnen 24 uur.

afspraak maken

Burg. van Rielstraat 38, 6987AZ Giesbeek

Fysio Ter Horst Lochem
Francois Ballochilaan 83, 7242AS Lochem