klachten

Wat is uw klacht?

Nek

nekhernia • artrose • instabiliteit • blokkade

Rug

hernia • instabiliteit • blokkade • piriformissyndroom • SI klachten • stenose

Schouder

slijmbeursontsteking • peesirritatie • instabiliteit • frozen shoulder • artrose

Spier

zweepslag • hamstring • triggerpoints

Hand

fracturen • peesletsel • peesontsteking • gewrichtsletsel • zenuwletsel

Bekken/heup

zwangerschap • bevalling • ADL • traumatische bekkeninstabiliteit • artrose • impingement • labrumscheur • corpus liberum • slijmbeursontsteking 

Enkel

verstuiking • stabiliteit • vermoeidheid • fracturen • revalidatie

Knie

knieschijf • kraakbeen • meniscus • knieschool

Stress

hyperventilatie • duizeligheid • spanningsklachten • burn-out • slaapprobleem

Blessure

sportblessure

Long

astma • COPD

Overig

revalidatie • fracturen • blessures
informatie

Welke informatie zoekt u?

Uw 1e afspraak direct online plannen. 

Mocht u in de online agenda geen plekje vinden of wilt u binnen 24 uur een afspraak, bel ons dan.
actualiteiten
Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese.

Welke actualiteiten wilt u?

Afspraak + Contact

Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese. Waar wilt u afspreken?

klachten
Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese.

Wat is uw klacht?

Nek

nekhernia • artrose • instabiliteit • blokkade

Rug

hernia • instabiliteit • blokkade • piriformissyndroom • SI klachten • stenose

Schouder

slijmbeursontsteking • peesirritatie • instabiliteit • frozen shoulder • artrose

Spier

zweepslag • hamstring • triggerpoints

Hand

fracturen • peesletsel • peesontsteking • gewrichtsletsel • zenuwletsel

Bekken/heup

zwangerschap • bevalling • ADL • traumatische bekkeninstabiliteit • artrose • impingement • labrumscheur • corpus liberum • slijmbeursontsteking 

Enkel

verstuiking • stabiliteit • vermoeidheid • fracturen • revalidatie

Knie

knieschijf • kraakbeen • meniscus • knieschool

Stress

hyperventilatie • duizeligheid • spanningsklachten • burn-out • slaapprobleem

Blessure

sportblessure

Long

astma • COPD

Overig

revalidatie • fracturen • blessures
informatie
Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese.

Welke informatie wilt u?

Uw 1e afspraak direct online plannen. 

Mocht u in de online agenda geen plekje vinden of wilt u binnen 24 uur een afspraak, bel ons dan.
Maak online afspraak
actualiteiten
Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese.

Welke actualiteiten wilt u?

afspraak + Contact
Elk behandelplan begint met een persoonlijke intake/anamnese.

Welke behandel locatie wilt u?

Uw 1e afspraak direct online plannen. 

Mocht u in de online agenda geen plekje vinden of wilt u binnen 24 uur een afspraak, bel ons dan.
Maak online afspraak
Published: 19 mei 2020

Hardloopblessures.

In deze aparte tijden zijn sportieve activiteiten bij een sportvereniging of in een fitnesscentra niet of beperkt toegestaan. Kijken we naar buiten dan zien we veel mensen hardlopen, fietsen, mountainbiken of skeeleren.

Waar gesport wordt zullen blessures ontstaan en hoewel ons vak bestaat uit het verhelpen van de blessures is het ook belangrijk om informatie te geven om blessures te voorkomen. Daarom wat informatie om de kans op een (hardloop)blessure te verkleinen. 100% Garantie dat hiermee blessures te voorkomen zijn kunnen we helaas niet geven. 

Uit een onderzoek uit 2017 is naar voren gekomen dat hardlopen na voetbal de sport is waarbij in Nederland de meeste blessures voorkomen. Dit betekent niet direct dat hardlopen een blessuregevoelige sport is maar hardlopen is een populaire sport waardoor blessures ook veel voorkomen.Voor meer details over cijfers en percentages kunt u klikken op deze link.

Niet alleen de hoeveelheid aan blessures maar ook de diversiteit aan blessures bij het hardlopen is groot. Blessures aan de onderste extremiteiten (heup, bovenbeen, knie, onderbeen en enkel/voet) komen het meest voor. Denk hierbij aan een Runners Knee waarbij pijn aan de buitenzijde van de knie aanwezig is, pijn aan de binnenzijde van het scheenbeen of aan een achillespeesblessure. 

Het is belangrijk om te weten waarom deze blessures ontstaan en in de afgelopen jaren zijn vele onderzoeken geweest die hebben gekeken naar factoren die de kans op deze blessures vergroten. Deze factoren zijn ingedeeld in intrinsieke en extrinsieke factoren. Intrinsieke factoren zijn lichaamsfactoren die bij jou als persoon horen. Denk hierbij o.a. aan de stand van je voeten of knieën, een dysbalans in kracht tussen het linker- en rechterbeen of een bepaalde mate van stijfheid van spieren of gewrichten. Bij extrinsieke factoren moet o.a. gedacht worden aan het verkeerde schoeisel, de ondergrond waarop gelopen wordt, weersomstandigheden en een verkeerde trainingsopbouw.

De grootste ‘fout’ die gemaakt kan worden is een trainingsfout oftewel een verkeerde trainingsopbouw. Trainingsfouten zijn heel simpel gezegd een te snelle opbouw van de belasting (datgene wat u doet, dus de training) ten opzichte van de belastbaarheid (datgene wat u aankunt). Het lichaam is in staat zich aan te passen aan hoe het gebruikt wordt, dit noemen we adaptatie. Op deze link wordt wat dieper ingegaan op belasting en belastbaarheid.

Om te monitoren of de trainingsopbouw goed is kunnen we gebruik maken van de acuut/chronic workload ratio. We zullen hier niet dieper op ingaan maar dit is een formule waarmee berekend kan worden of de wekelijkse belasting niet te veel óf te weinig is ten opzichte van de gemiddelde belasting van de afgelopen 4 weken. Als hier wel sprake van is dan is er een verhoogd risico van 20% op het ontstaan van blessures. 

Gaan we wat dieper in op intrinsieke factoren dan hebben vrouwen vaak bredere heupen dan mannen waardoor de knie eerder of meer ‘naar binnen zakt’ en daardoor een grotere kans hebben op bepaalde blessures. Het is echter niet zo dat alle vrouwen met bredere heupen die sporten een blessure krijgen of dat vrouwen met wat minder brede heupen allemaal blessurevrij zijn. Op deze link ziet u een marathonloper met ‘ingezakte voeten’ om maar aan te tonen dat ingezakte voeten niet een garantie is voor het krijgen van blessures aangezien hij klachtenvrij een marathon kan lopen.

Zoals u leest zijn vele factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van blessures óf die kunnen bijdragen aan het in stand houden van een (hardloop)blessure. Zouden we alle blessures en risicofactoren afzonderlijk bespreken dan zou dit artikel een stuk langer zijn. We willen benadrukken dat we spreken van een verhoogd risico en niet over een garantie op het krijgen van een blessure. 

We hebben het in bovenstaand artikel gehad over risicofactoren die een verhoogd risico en niet een garantie op het krijgen van een blessure geven. Een blessure kan altijd ontstaan en als u een (sport)blessure heeft dan staan wij met ons team van fysiotherapeuten (met gepaste corona-maatregelen) voor u klaar om deze factoren in kaart te brengen en vooral om te zorgen dat u zo snel mogelijk weer klachtenvrij kunt sporten!

Wilt u toch meer weten of heeft u een vraag dan kunt u uw vraag/opmerking mailen naar tim@fysioterhorst.nl

Fysio Ter Horst Velp
Scheldestraat 2, 6882NE Velp
026.3620636

routebeschrijving

Fysio Ter Horst Velp Centrum
Gezondheidscentrum Velp
Rozendaalselaan 34-5, 6881LD Velp
026.3620636

routebeschrijving

Fysio Ter Horst Rheden
Medisch Centrum Rheden
Haverweg 55c, 6991BR Rheden
026.2001500

routebeschrijving

Fysio Ter Horst Giesbeek
Het Binnenrijk Giesbeek
Burg. van Rielstraat 38, 6987AZ Giesbeek
0313.630005

routebeschrijving

Fysio Ter Horst Lochem
Francois Ballochilaan 83, 7242AS Lochem
0573.254287

routebeschrijving
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram